Thursday, April 7, 2011

Petua masa praktikum

dah nak abes dh praktikum ni tinggal lagi 3 minggu jer..
wawawawa sgt sedih untuk meninggalkan sekolah tercinta ini...
sungguh aku kata kan inilah sekolah yang paling aku sayang dan yang paling best SK Kemendor.
Walaupun letak yer kat dalam felda nun jauh dari hiruk pikok kota raya Melaka.. tapi suasana, keharmonian, kemesraan warga sekolah ini amat aku senangi.. tiada kata seindah bahasa untuk mengungkapkan betapa bestnya sekolah ini...

Tentang praktikal pula.. arini merupakan penyeliaan yang ketiga oleh pensyarah aku... terima kasih banyak2 aku ucapkan pada pensyarah aku yang banyak bimbing aku begitu juga guru pembimbing aku yang baik hati...
Kat sini aku nak kongsikan teguran dan nasihat dan idea2 pensyarah dan guru pembimbing aku bagi subjek Kajian Sosial.

1. pastikan induksi anda nampak tiada kaitan dengan tajuk tp sebenarnya dapat dikaitkan dengan tajuk (pening skit ayat ni)
2. Pastikan setiap langkah mencapai setiap hasil pembelajaran yang anda sasarkan
3. Pastikan anda nyatakan berapa jumlah sasaran yang hendak dicapai dalam hasil pembelajaran dengan jelas. contohnya pada akhir pembelajaran murid dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya dua contoh kawasan zon panas dengan betul.
4. Gunakan ICT untuk dapat markah lebih yeaaaa....
5. Penutup jangan lah asyik merumuskan jer.. mcm murid diminta merumuskan isi pelajaran dengan bimbingan guru. selitkan sedikit aktiviti ringkas seperti nyanyian yang merumuskan isi pelajaran. (korunk faham2 je lah) contoh nyanyian: zon sederhana panas, sederhana panas, panasnya panas, panasnya kering, sejuk sederhana sejuknya lembap. (lagu hip hop aku cipta ni huhu).
6. Jika ajar PSK yang melibatkan nilai kasih sayang.. cuba datangkan mood pelajar kearah kasih sayang.... wujudkan suasana.. baru lah student ade feeeeeelllll.... bagi diorang nangis2 skit hehe..
7. Elakkan aktiviti kumpulan jika masa pengajaran anda setengah jam sahaja. tp kalau nak buat juga boleh cuma pastikan kerja kumpulan yang ringkas sahaja dan sesuai dengan tahap murid anda.

akan bersambung petua yang lain hehe..

No comments:

Post a Comment